کوئلیو: نمی‌توانید ایران را بشناسید، بدون این که دردهای ایرانیان را بشناسید.

وییس آنتونیو ریف، نشریه فولیا دِ سائو پائولو، برزیل، 26/5/2000
Luiz Antonio Ryff, Folha de Sao Paulo, Brazil, 26.5.2000

روز پنج شنبه، کوئلیو در دومین روز سفرش به ایران، از مکان‌ها و مراسم مذهبی ایران دیدار کرد. این روز به مناسبت چهلمین روز سالگرد شهادت امام حسین، سومین امام شیعه و فرزند امام علی (ع)، از بزرگ‌ترین رهبران اسلام، تعطیل بود. کوئلیو صبح به شهر ری، یکی از مناطق تاریخی و مهم تهران رفت. اگرچه این مکان در گذشته پایتخت ایران بوده است، اما بعدها توسط مغول‌ها ویران شده و امروزه به شهرکی در حومه تهران تبدیل شده است. آرامگاه شاه عبدالعظیم، از مقدسان شیعه، در این مکان قرار دارد و از مراکز مذهبی مهم تهران به شمار می‌رود. کوئلیو گفت: «از مشاهده ایمان و عقیده عمیق ایرانیان در آن مکان تحت تأثیر قرار گرفتم.» وی خود در آن جا به عبادت پرداخت و گفت: «ایمان فراتر از فرهنگ‌ها است.»

تخت جمشید
کوئلیو دیروز به شیراز، شهری در جنوب ایران، سفر کرد. وی تا صبح روز دوشنبه در این شهر خواهد ماند و احتمالا نخستین ملاقات‌های او با اندیشمندان و متفکران ایرانی، در همین شهر رخ خواهد داد. دیدار از ویرانه‌های تخت جمشید در برنامه اوست. این مکان، پایتخت امپراتوری کهن پارس بوده است و در حدود سال 512 ق.م.، در زمان داریوش شاه ساخته شده است و اسکندر مقدونی، در سال 231 ق.م. آن جا را اشغال و ویران کرد.
کوئلیو در برابر سفارت سابق امریکا عکس گرفت. این مکان اکنون به مدرسه‌ای تبدیل شده و دیوارهای آن حاوی تصاویری بر علیه آمریکا است. اشغال سفارت آمریکا، بلافاصله پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ،1979 توسط دانشجویان انجام شد و بدین ترتیب، روابط ایران با کشوری که بعدها از سوی امام خمینی “شیطان بزرگ” لقب گرفت، مخدوش شد.
سپس کوئلیو به دیدار آرامگاه کشته‌شدگان جنگ ایران با عراق رفت. آرامگاه اغلب آنان با عکس‌ها و گل‌های بسیاری تزیین شده بود. کوئلیو گفت: «نمی‌توانید ایران را بشناسید، بدون این که دردهای ایرانیان را بشناسید.»

شما ممکن است این را هم بپسندید