جناب پرزیدنت اوباما: نامش خلیج فارس است. خواهش می کنم رویاهای یک ملت را لگد نکنید.

11 اکتبر سال 2009

جناب آقای پرزیدنت اوباما،

نخست مایلم از این فرصت استفاده کنم و دریافت جایزه ی صلح نوبل را به شما تبریک بگویم. به راستی امیدوارم این جایزه پیام شما را به قلب و ذهن هایی که با نفرت و شهوت قدرت مهر شده اند، برساند.

من آرش حجازی هستم. شاید اسم مرا قبلا شنیده باشید، من همان پزشکی هستم که سعی کرد ندا آقاسلطان را نجات بدهد، دختر جوانی که در تظاهرات مسالمت آمیز علیه تقلب در انتخابات ایران کشته شد، همان زنی که شما دو بار در سخنرانی های خود در چهار ماه گذشته به او اشاره کرده اید. من همان کسی هستم که کشورش را ترک کرد تا به خشونت مطلق و بیدادی که به مرگ دختر بیگناهی که گلوله ی نیروهای بسیج به سینه اش اصابت کرد و آن قدر از او خون رفت تا جان سپرد، شهادت بدهد.

آقای رئیس جمهور، وقتی ندا مرد، من آنجا بودم. من کاری کردم تا تمام جهان آن نگاه پیش از مرگ را در چشمان او ببیند. من درباره شرایط مرگش شهادت دادم تا هر مستبدی در جهان بداند که همواره کسی شاهد است. ندا آنجا به دلیلی مرد؛ برای یک رویا، زمانی که تمام رویاها برباد رفته بود. مرد تا عزت را به سرزمینی برگرداند که یکی از منفورترین حکومت های جهان را داشت. سعی کرد به دنیا نشان بدهد که ایران فعالیت های هسته ای و تروریسم و بنیادگرایی نیست، بلکه به معنای باور داشتن به رویاها، شجاعت، عزت، عشق بی قید و شرط و پرداخت هر بهای لازمی برای یک قدم نزدیک تر شدن به آزادی است.

مرگ ندا خلوص ملتی سه هزارساله را بار دیگر به جهان نشان داد.

از زمانی که درباره مرگ او شهادت دادم، همه چیزم را از دست داده ام، شغلم را، زندگی آبرومندم را در ایران، امنیت خانواده و خودم را، کشورم را، و حالا در این دنیای بزرگ تنهایم، بدون پول، بدون شغل، با خانواده ای که باید سرپرستی کنم. اما از کارم پشیمان نیستم و اگر زمان به عقب باز می گشت، باز هم همین کار را می کردم؛ هرچند جهان آن نگاه بی گناه را در چشم های ندا دید و هیچ نکرد. میلیون ها نفر اشک ریختند، اما هیچ کس کاری نکرد. مثل همیشه، همه نظاره کردند، مستبد را نفرین کردند، شهید را دعا کردند، اما هیچ کس قدمی برنداشت تا از ملتی حمایت کند که زادگاه نخستین اعلامیه حقوق بشر بود.

اما این نامه را به این قصد نمی نویسم که از شما بخواهم کاری بکنید. نه، مردم ایران بدون درخواست کمک از هیچ مقامی در دنیا، می جنگند و آزادی شان را به دست خواهند آورد. آنچه مرا ناچار به نوشتن می کند، این است که اگرچه به کمک کسی احتیاج نداریم، سپاسگزار می شویم اگر دنیا حقیقت را مخدوش نکند.

ندا نه به خاطر یک کشور، که برای رویایی به نام ایران جان داد. یکی از مهم ترین نمادهای ایران در قلب ایرانیان، خلیج فارس است، خلیجی زیبا در خاور میانه که در سخنرانی تان آن را “خلیج” نامیدید.

آقای رئیس جمهور،

خلیج فارس در قرن پنجم پیش از میلاد از سوی داریوش بزرگ و هرودوت خلیج فارس خوانده می شد؛ نیز در قرن دوم پیش از میلاد از سوی کلودیوس پتالمائوس، و در قرن اول میلادی از سوی کینتوس کورتیکوس روفوس. نام رسمی آن هنوز “خلیج فارس” است. سازمان ملل دو دستورالعمل صادر کرده است که در آن از دولت ها خواسته است که برای نامیدن این خطه آب، فقط از نام “خلیج فارس” استفاده کنند.

اشاره به ندا در سخنرانی شما برای ایرانیان دلگرم کننده بود؛ اما وقتی واژه “فارس” را از خلیج فارس حذف می کنید، رویاهای ندا و ملتی را لگد می کنید که چیزی جز عزت و رویاهایشان برایشان نمانده است. مطمئنم شما قصد ندارید ملتی را از آنچه به حق متعلق به اوست، محروم کنید.

من همه چیزم را به خاطر یک رویا از دست داده ام و بر این باورم که شما، آقای رئیس جمهور، از معدود دولتمردان دنیا هستید که هنوز به رویاها باور دارند.

به شما درود می فرستم و در سفر درازی که در پیش دارید، برایتان آرزوی موفقیت می کنم. امیدوارم شما نیز برای ملتی که با چنگ و دندان، در میان خون عزیزانش می کوشد خود را به رویایش برای آزادی و برکت نزدیک کند، آرزوی موفقیت داشته باشید.

با احترام،

آرش حجازی

شما ممکن است این را هم بپسندید

56 پاسخ‌ها

  1. patti گفت:

    آرش جان:
    ما میدانیم كه شما فداکاری بزرگی کردید و هزنیه سنگینی هم متحمل شدید. درود با شما كه حتا توهین اوباما به خلیج فارس را با علیه کشورمان تحمل نمیکنید. اگر برایت امکان دارد ترجمه انگلیسی این نامه را به وبسایت white house بفرستید تا اوباما آنرا بخواند. مطمئن باشید كه حتا اگر خودش نامه تان را نبیند، مسؤل روابط مردمی اش آنرا خواهد خواند. اینطوری اثر آن بیشتر میشود. اگر کمکی از ایرانیها برای پیدا کردن شغل برای شما بر میاید لطفا بگویید. ما نباید بگذاریم كه این رژیم از بیکار کردن شما و از مشکلات شما به نفع سرکوب بیشتر استفاده کند. ایرانیهای ساکن انگلیس باید بتوانند به شما یاری برسانند و حتما میرسانند.

  2. آقای غمگین گفت:

    درود بر آقای دکتر حجازی عزیز، امیدوارم روز به روز بر غیرت و وظیفه‌شناسی ایرانیان همچون شما افزوده گردد.

  3. asa گفت:

    آقاي حجازي عزيز. آفرين به شما كه هشياريد و شاهد. اميدوارم اين دردسرهايتان زياد طول نكشد. كاش ترتيبي بدهيد كه اين نامه را هم مخاطبش ببيند و هم در رسانه ها منعكس شود. اگر انجام اين كار برايتان سخت است يك فراخوان در وبلاگ بدهيد. مطمئنم ايرانيهاي آزاده همه جهان كمك خواهند كرد پيام اين نامه پخش شود. بهرحال اين حرف مهمتر و فراتر از نوشته شخصي يك وبلاگ است. رسانه ايش كنيد. ما بنام خليج فارس و عظمت كشورمان همانقدر افتخار ميكنيم كه به هموطنانمان.

  4. گلرخ گفت:

    جناب آقای حجازی نامه تان زیبا بود مثل تمام نوشته هایتان و ترجمه هایتان. من به عنوان یک ایرانی از شما به خاطر این نامه تشکر میکنم. موفق باشید.

  5. رضا گفت:

    از اینکه به نمایندگی از این سرزمین، این نامه را نگاشتید، سپاسگزارم… به امید پیروزی.

  6. Roxanne گفت:

    آرش عزیز، شما هم قهرمانی از نوع نداها و سهرابها هستید. ما هیچوقت شما را تنها نمیگذریم. کاش این نامه را بتوانید بدست اوباما برسانید

  7. درفش کاویانی گفت:

    درودی بی کران به وسعت خلیج همیشه فارس یادگار داریوش کبیر دست توانای یزدان بر زمین و پادشاه جهان و فخر ایرانیان ، بر برادر شیردلم دکتر آرش حجازی ، شاهد همیشه جاوید پرپر شدن خواهر مظلومم ندا. بی شک خون آرش کمانگیر در تن داری و از چله کمانت تیری از تهران تا لندن و از لندن تا کاخ سفید ، در ندای مظلومیت ندای ملتی در برابر صف سپاهیان ضحاک رها شده است.
    پاینده ایران ، آرش و ندای ایرانیان .

  8. delara گفت:

    چرا از قاتل عکس نگرفتی؟ از کجا معلوم که خودت از عوامل قتل او نباشی؟ و اکنون به دنبال آن بودجه چند میلیونی سنا برای براندازی…

  9. فرهاد گفت:

    دل قوی دار. این نیز بگذرد.
    نامه ات عالی بود

  10. امیر گفت:

    آرش عزیز سلام. این روزها هر بهانه ای باعث سر باز کردن زخم دل ایرانی ها می شود تا قصه پر غصه شان را بازگو کنند، مبادا در دالان تاریخ فراموش شود. آخر اینجا همه زود فراموشی می گیرند. شعرا، علما و مفاخر پارسی هم کوچ می کنند به آن طرف آب خلیج فارس و آن سوی مرز بازرگان. چه رسد به اسم ها و کنیه ها. اما قصه ندا، سهراب و …، قصه همه ماست. قصه تنهایی تو در دنیای بزرگ، قصه تنهایی ایرانی های آزادی خواه و ظلم گریزی است که به سبب تمامیت خواهی و تعدی حکومت، سخت به گوش دیگران می رسد. ما را سی سالی است که تنهایمان کرده اند. ولی به راستی چه باک! مگر ما راهمان را با کمک دیگران شروع کرده ایم؟ هر چند کمک های بیرونی می تواند راهمان را هموارتر کند، ولی به گواه تاریخ و به مدد پروردگار حق را از باطل جدا خواهیم کرد و به آزادی خواهیم رسید. تلاشت در این راه پر ثمر باد. بازوانت پر نیرو و دلت پر از عشق. سرت سلامت. 

  11. ناهيد گفت:

    شما انسان بسيار شريف و شجاعي هستيد و نامتان در تاريخ جاودان خواهد ماند.

  12. masoud گفت:

    با سلام خدمت شما در ابتدا به خاطر این نامه از شما متشکرم.سوالی در ذهنم ایجاد شده که از شما تقاضا دارم به ان پاسخ دهید در اولین مصاحبه تان با bbc بیان کردید که شما ساکن انگلیس هستید وبرای مدتی به ایران امده بودید که این اتفاق برای ندا افتاد در حالی که در این نوشته دیدم که شما گفته اید
    بخاطر شهادت دادن در مورداین اتفاق کارتان را از دست داده اید ومجبور شده اید کشور راترک کنید در صورت امکان یک توضیح در مورد این مسئله بدهید با تشکر.

  13. علي گفت:

    درود به شرفت

  14. بهروز گفت:

    آرش جان …شما با این حرکتی که کردی( افشای قاتلان ندای عزیز ما ایرانیان) تبدیل به آرش کمانگیر زمانه ما شدی …درود بر شرفت

  15. هاشم گفت:

    سلام بر دکتر ارش قهرمان ..شما نشان دادی که فرزندزاده زرتشت بزرگ هستی ونشان دادی که از نوادگان پاک اریایی هستی …درود بی کران بر شما ارش جان..
    درود بر شما که با شجاعت تمام از جان عزیزت گذاشتی وحقایق را گفتی ..مطمئنا روح ندا ودیگر شهیدان از اعمال شما شاد می شوند ..بدرود سرباز فداکار وسربازها همیشه ایستاده می میرند…

  16. hamoon گفت:

    این خلیج،خلیج عربی بوده،هست و خواهد ماند.چه اوباما بگوید چه نگوید.میتونید مثل همیشه باج بدهید و برای خودتان امتیاز بگیرید.کاری نداره.

  17. محمد گفت:

    آرش حجازی عزیز
    درود به شرافت تو. من نشر کاروان را با کتاب هایش می شناسم و شاهد بوده ام که چطور با سختکوشی توانستی در سال هایی نه چندان طولانی نشری موفق و آبرو مند پدید بیاوری. می دانم بعد از آن همه تلاش برای ساختن یک نشر موفق دور ماندن از آن و در خطر دیدن آن چقدر تلخ و سنگین است. و همین است که شهادت می دهم بسیاری از دوستان آشنای من و شما و مردمان ایران به شرافت تو درود می فرستند. در بزنگاه دشوارترین انتخاب تو راستی را برگزیدی.

  18. Arash گفت:

    Mamnoonam Az Hamvatane Mihanparast Va Ham Esme Khodam

  19. هستي گفت:

    آرش عزيز
    صميمانه ترين درودهاي عالم نثار شما و تمام روحهاي بلند و آزاده دنيا. پاكترين و مهرآميز ترين نگاههاي عالم ثناگوي تمام نگاههاي بزرگ و معصوم ندا و آرش .
    بزرگترين خوبيها را از بزرگترين سعادت ساز هستي برايتان آرزو مي كنم چه يقين دارم سعادت شما همبسته سعادت ايران و ايرانيان است.
    برقرار و سرفراز باشيد.

  20. مریم گفت:

    ارش عزیز سلام به خاطر شجاعت و صداقت ممنونم چون نشون داد همه ما ایرانی ها مثل سکانس اخر درباره الی ماشین وجدانمون تو شن فرونرفته
    این نامه هم بسیار زیبا و به موقع بود من پیتشن اعتراضی را به خلیج اوباما امضا کردم دوستان دیگه هم می تونن همین کار رو انجام بدهند

  21. هـ.ز.ز. گفت:

    من اصلاً احساس مثبتی نسبت به اوباما نداشته، ندارم و نخواهم داشت.

  22. علی گفت:

    سلام دکتر آرش حجازی من به شما افتخار می کنم .شما نمونه بارز یک ایرانی اصیل هستید .آقای اوباما رویایی دارد که جایزه صلح نوبل برای کمک به او برای تحقق بخشیدن به رویایش به او داده شد .ولی همانطور که گفتی ندای ما هم رویایی داشت که با چشمان معصوم خود دنبال آن میگشت .او را نا امید نکنیم این مرزو بوم باید آزاد شود بادستان من و تو .اگر هرکدام از ما حاضر باشیم بخش بسیار کوچکی از این بها را بپردازیم دیگر لازم نیست نداها سهراب ها و… تاوان نپرداختن هزینه های ما را با جان خویش بپردازند.ما بسیاریم و دشمن اندک .

  23. Omomi گفت:

    Water belong to all the People, not just to 1 Big nation or country. There are 8 countries at the Golf. Why should just Iran call it persian Golf? Because Iran was once a big country, a super-power-country?

  24. مرضيه گفت:

    آرش عزيز،
    ايران و ايراني به تو نه به خاطر شرايط حاضر، بلكه به خاطر افتخارات پيشين تو به خود مي‌بالد و خوشحاليم كه گوهري چون تو در دامان اين خاك پرورش يافته و امروز صداي گوياي همه ما در دنياست.
    آرش عزيز، همه ايستاده‌ايم اميدوار و صبور و دست در دست يكديگر به زودي به آفتاب سلامي دوباره خواهيم گفت.

  25. reza گفت:

    ba salam besiar nameye zibai bood manande tamame neveshteha va tarjomehayetan
    obama be hich vajh layeghe jayze nabood va be nazare man choon siasataye kasife amrica dar doreye ghabl fash shood in bar oroopa va digar keshvarhaye hamgame siasathaye amrica motahed shoode va naghshii ra bazi mikonand ke ke begooyand siasathaye amrica mesle sabegh nist va in jayzeham nooai az haman naghsh haye palid ast
    az obama hich darkhastii nadaram va mootmaeen hastam roozii iran be jai khahad resid ke amrica dar har notghi az iran begooyad che beresad be khalije hamishegie fars

  26. سامان گفت:

    من قبول ندارم ایران خاستگاه حقوق بشرباشدزیرادرطول تاریخ حقوق ملیت های دیگر مانندکردهاو… نقض شده است .

  27. سعید کشاورزی گفت:

    خلیج فارس . همین و فقط همین !
    چو ایران نباشد تن من مباد

    درود بر تو آرش حجازی

  28. sirous گفت:

    arash e daleer ghahramaany az nejaade aariyaee,doostet darim.shayad zaaheran to kaarat ra az dast dady va zarare maaly kardy valy ye ghahraman va ostoureh shody motmaen bash obaama ham eino midooneh.

  29. ehsan گفت:

    درود بر دکتر حجازی این مرد غیرتمند و شجاع
    ما آمادهایم هر نوع کمکی بخواهید در اختیار شما بگذاریم

  30. pirooz گفت:

    tavjohe aan buzineh keh inja payam gozashteh va gofteh in khalij hamisheh arabi budeh beh in jalb mikonam keh nakhostin baar jamal abdul nasser chenin goft o baad ham meimoonha tekrar kardand

  31. میلاد گفت:

    آرش عزیز شاید بتوانند حقیقت را خم کنند اما نمی توانند آن را بشکنند.حق نگهدارت.

  32. Sootak گفت:

    خيلي زيبا بود شما حرف دل همه ما رو زديد . براتون آرزوي موفقيت ميكنم. اندكي صبر سحر نزديك است …

  33. mehdi گفت:

    آرش عزیز، از حس وطن پرستی‌ و انسانیت تو متشکرم.

  34. Iranyar گفت:

    Mr Obama, as a president of the most powerful country on the earth is not courage enough to stand by the historical reality on the name of a sea body belonged to ancient heritage of historic nation like Iran. It is Persian gulf Mr president not the fabricated name “Gulf”. There is no such body of sea as GULF ever existed on earth.

    MR Obama, You are neither fair enough nor really believe in justice that’s why you could afford to step on all UN protocols to buy what so called satisfaction of bunch of fabricated countries whose establishments are not older than the normal life of a human-being.

    If that is what you Mr President, meant by justice and peace, we do play our part and follow up on you by fabricating new names for the places we as Iranians consider rights on like Arabian sea and sea of Oman. How about starting with calling sea of Oman as sea of Iran? Does it make senses?

    I wish you were brave enough to stand by laws; We dont need you to help us on our democratic movement. Do Iranians a favor and just do not distort our historical heritage please by abiding by what the UN articles and protocols require you to follow up on otherwise what you may leave behind as a legacy would be just raising further pointless conflicts than inviting nations to abide by international laws.

  35. Iranyar گفت:

    Here is the direct web page of the white house where you can submit your objections to Obama and his administration:

    http://www.whitehouse.gov/contact/

  36. پارسا گفت:

    هم مرگ بر جهان ِشما نیز بگذرد
    هم رونق ِزمان ِ شما نیز بگذرد
    وین بوم ِمِحنَت از پی ِآن تا کند خراب
    بر دولت آشیان ِ شما نیز بگذرد
    باد ِ خزان ِ نکبت ِ ایّام ناگهان
    بر باغ و بوستان ِ شما نیز بگذرد
    آب ِ اجل که هست گلوگیر ِ خاص و عام
    بر حلق و بر دهان ِ شما نیز بگذرد
    ای تیغتان چو نیزه برای ستم دراز
    این تیزی ِ سِنان ِ شما نیز بگذرد
    چون داد ِ عادلان به جهان در بقا نکرد
    بیداد ِ ظالمان ِ شما نیز بگذرد
    در مملکت چو غُرّش ِ شیران گذشت و رفت
    این عوعو ِ سگان ِ شما نیز بگذرد
    آن کس که اسب داشت غُبارش فرونشست
    گَرد ِ سُم ِ خران ِ شما نیز بگذرد
    بادی که در زمانه بسی شمع ها بکُشت
    هم بر چراغدان ِ شما نیز بگذرد
    زین کاروان سرای بسی کاروان گذشت
    ناچار کاروان ِ شما نیز بگذرد
    ای مُفتَخَر به طالع ِ مَسعود ِ خویشتن
    تاثیر ِ اختران ِ شما نیز بگذرد
    این نوبت از کسان به شما ناکسان رسید
    نوبت ز ناکسان ِ شما نیز بگذرد
    بیش از دو روز بود از آن ِ دگر کسان
    بعد از دو روز از آن ِ شما نیز بگذرد
    بر تیر ِ جَورتان ز تحمّل سپر کنیم
    تا سختی ِ کمان ِ شما نیز بگذرد
    در باغ ِ دولت ِ دگران بود مدّتی
    این گُل، ز گُلسِتان ِ شما نیز بگذرد
    آبی ست ایستاده در این خانه مال و جاه
    این آب ِ نارَوان ِ شما نیز بگذرد
    ای تو رَمِه سَپُرده به چوپان ِ گُرگ طبع
    این گُرگی ِ شُبان ِ شما نیز بگذرد
    پیل ِ فَنا که شاه ِ بَقا مات ِ حُکم ِ اوست
    هم بر پیادگان ِ شما نیز بگذرد
    ای دوستان خَوهَم که به نیکی دُعای ِ سِیف
    یک روز بر زبان ِ شما نیز بگذرد

  37. raha گفت:

    Salam Arash Aziz
    ba tashkor bekhater namehat. Dosstat darim va har kari betavanim baraist anjam midahim. too yeki az bozorgmardan iran hasti. <dorrad bar too va hameie dostan sabz

  38. سعید گفت:

    درود بر دکتر حجازی نامه تان مانند کارتان زیبا و پر از غیرت ایرانی بود برقرار و سرفراز باشید.

  39. omid گفت:

    Grami shadam ke ba chenin did agahanehi be nagshe “DOLAT MARDAN E ” Jahan nigah mikoni. Omide anke dar chenin jaygahi arash var bashi.
    ba boseha

  40. h گفت:

    آرش عزیز سپاسگزارم از نامه به هنگامت . ما این مسایب را میدانیم بهتر است به گوش خود اوباما برسد تا بدانند که برای مردم ایران امریکا انگلیس وروسیه و چین فرقی ندارد اگر آنها بخواهند که حقوق مردم ایران را زیر پا بگذارند من مدتهاست به این ضرب المثل ایمان پیدا کرده ام ( کس نخوارد پشت من جز ناخن انگشت من )
    ما باید همیشه به خودمان تکیه کنیم .
    زنده باد ایران .

  41. آریا گفت:

    آرش حجازی عزیز
    با تشکر از دقتی که دارید نسبت به منافع ایرانیان ، وجود ِ شما و شجاعت اتان واقعا الهام بخش است ، پیشنهاد میکنم انتشارات کاروان را به لندن ببرید و فارسی زبانان لندن – که کم نیستند – و البته اروپا و غرب را با ترجمه های آثار بزرگان به فارسی آشنا کنید ، شاید رسالت فعلی شما آشنا کردن نسل جدید در غربت با زبان فارسی است . تصور میکنم چون شما ناشر رسمی کوئلیو بودید و هستید برداشتن این گام جدید شدنی باشد ، به امید اتحاد هر چه بیشتر ایران و ایرانی

  42. شهره گفت:

    آرش عزيز
    آرش بزرگوار
    درود بر تو و درود بر روياهاي سبز تو
    درود بر ايران
    و درود بر فرزندان ايران كه چون تو نگاه دنيا را تغيير داند
    درود بر ندا و درود بر تمام شهداي جنبش سبز

  43. شبنم گفت:

    آیندگان از تو به بزرگی یاد خواهند کرد، چه چیز از ما جز نامی باقی خواهد ماند؟

  44. بهرنگ گفت:

    با سلام خدمت سامان عزيزم
    دوست عزيز با بخشي از فرمايش شما موافق و با بخشي از آن مخالفم. در اينكه فرموده ايد حقوق مليت هاي تشكيل دهنده ملت بزرگ ايران همواره نقض شده است، من نيز كاملاً با شما موافقم. ليكن اين را بايد از ديد تمايل حكومتهاي ديكتاتوري كه در طي تاريخ بر همه اهالي كشور ما حكومت كرده اند، براي همسانسازي انسانها و شكلدهي آنها در يك قالب از ذيد خودشان استاندارد دانست و نه خداي نكرده بصورت آپارتايد و يا ظلم يكي از اقوام كشور به قوم ديگر. اولاً كشورمان متعلق به يك قوم خاص نيست كه حق داشته باشد حقوق ديگران را ناديده بگيرد. تمامي ما ايرانيان از هر مليت و قوميتي كه باشيم، در وجب به وجب ايران زمين، بطور مشاع شريكيم. ليكن بديهي است حكومتهاي توتاليتر به هر نسبت كه افراد ملتي با استانداردهاي زورگويه آنها تفاوت بيشتري داشته باشند، به همان اندازه بيشتر در طرد و زجر آنان ميكوشند. بعبارت ديگر بدليل اينكه خامنه اي ترك است، نميتوان مظالم حكومت را به ظلم تركها نسبت به ديگر اقوام و مليتهاي كشور قلمداد كرد.
    در پايان درود بر شما و ساير هموطنانم از هر قوم و مليت و به اميد ايراني آزاد، آباد و فدرال، كشوري كه حقوق همه فرزندانش را بيكسان تامين نموده و با ديگران نيز مهربان باشد. مهربان با كشورهاي دوست، نه حاتم بخش با تروريستهاي دشمن! زنده باد خليج فارس

  45. Farhad گفت:

    Araash jan, Lotfan rahe neda ro ba in jareeyaan avaz nakon , media esme gulf hamishe estefadeh karde choon zeyaad stefaadeh meeshe esme Persian hamishe estfadeh nashode. Eshtebaah ham nist. . Neveshtye to ro be bagheye neshun meedam shanasaai beshy, in harfet be nafe jomhoory islamic va ahmadinejad hast va Ma bidarim!.

  46. ben گفت:

    Why a water that is shared half by a Persian country and half by Arabs, should be called Persian or Arab ? This whole naming of that water that is practically under control of none of these nations is quite sick.

    please think beyond this shallow level of nationalism while we have deeper problems.

  47. ben گفت:

    If you were an Azeri or an Iranian-Arabic would you be this much obssesed with the persian name?

  48. neda گفت:

    دل قوي دار آقاي حجازي
    دل قوي دار
    درود بر تو

  49. لیلا گفت:

    درود بر شما آرش حجازی. کتاب اندوه و ماه شما هم خیلی زیبا بود. موفق باشید.

  50. عماد گفت:

    آرش عزیز
    من شاگرد پدر بزرگوار شما در دانشگاه بودم و اکنون شاگرد شما در آزادگی و ایران دوستی. امیدوارم پدر بزرگوار شما، جناب آقای پروفسور جلال حجازی، چهره ماندگار مهندسی مواد و متالورژی که پدر ریخته گری ایران نیز شهرت دارند، همواره سالم و استوار بوده و چراغ فکر ایشام و شما همواره راهگشای راه ما باشد. درود بی پایان به شما و ایشان