هرکس از خاک و ملت ایران دفاع کرد، مجسمه اش باید پایین بیاید… اشغالگرها حمله کرده اند؟

در خبرها آمد که به دنبال اعتراض فرمانده سپاه یاسوج، دادستان یاسوج دستور پایین آوردن مجسمه آریوبرزن را صادر کرد. آریوبرزن، سردار دلیر هخامنشی که پس از فرار داریوش سوم از پرسپولیس، با سپاه کوچکی در برابر سپاه اسکندر مقدونی به دفاع از پرسپولیس برخاست و در این نبرد خودش و تمام مردانش جان باختند.

در خبرها آمد که مجسمه آرش کمانگیر را به دستور دادستان، شبانه پایین آوردند. آرش کمانگیر، قهرمان اسطوره های ایرانی که برای دفاع از تمامیت ارضی ایران، جانش را در تنها تیرش کرد و تیر را رها کرد تا مهاجمان تورانی را بدون خونریزی به پشت مرزهای سنتی ایران و توران در رود جیحون بازگرداند.

در خبرها آمد که دستور پاک کردن نقش های هفت خوان رستم از دیوارهای مشهد به دنبال گلایه امام جمعه مشهد صادر شد. رستم، پهلوان بزرگ حماسه های ملی ایران، کسی بود که هرگاه دشمنی خاک ایران را تهدید می گرد، از سیستان می تاخت و با تمام وجودش از خاک سرزمین محبوبش دفاع می کرد و فقط نامش لرزه بر پشت مهاجمان می انداخت.

———-

– اسکندر وقتی به ایران حمله کرد، پرسپولیس را که نماد بزرگ ایران بود، آتش زد.

– اعراب وقتی به ایران حمله کردند، به دستور عمر خلیفه دوم، کتابخانه عظیم استخر را که تمام معرفت زمان را در خود ذخیره کرده بود، آتش زدند.

– مغولان که به ایران حمله کردند، هرچه را به شکلی یادآور عظمت تمدن ایرانی بود، نابود کردند.

——

این ویرانگری هایی که این روزها شاهدش هستیم، دیگر ربطی به حکومت استبدادی ندارد، بدترین حکومت های استبدادی هم نمادهای وحدت ملی مردمشان را نابود نمی کردند. این ویرانگری ها بیشتر به خشم و کینه اشغالگرانی می ماند که می خواهند حافظه قومی و تاریخی ملتی را پاک کنند تا مردم امید به بهبود اوضاع را از یاد ببرند و در دام یاس و نومیدی فرو بروند، چرا که امید ریشه حرکت است.

خدا به خیر بگذراند

آرش حجازی

شما ممکن است این را هم بپسندید

5 پاسخ‌ها

  1. دختر زرتشت گفت:

    اعدام شدن پیکره های آريوبرزن در شهرهای ایران به فرمان حکومتگران ولایتی
    وقتی تقی و نقی و اصغر و اکبر و قمبر و بلال داریم آریو برزن و کوروش و داریوش و مزدک را می خواهیم چه کنیم. اینها چه درآمدی برای ما دارند؟ آیا می شود که یک منبر و روضه برای آریو برزن گذاشت و پولی در آورد؟ اصغر و اکبر را می شود که دکان کرد برایش منبر گذاشت و پول از مردم گرفت. همچنین تقی و نقی و خویشانشان. ولی این مجوسان بی دین که پولی برای ما فقهای عظام ندارند؟ نه می شود که دکانی به نامشان زد و نه میشود که سهم امام به نامشان از مردم گرفت. پس ما آنها را نابود می کنیم تا جز تقی و نقی و اکبر و اصغر در کشور ما باقی نباشد. تا فقط دکان ما رونق داشته باشد و این کالاها خریدار داشته باشد.
    پاسخ به سخنان بالا: دیر نباشد که واکنش سخت ایرانیان همۀ این دکانها و دکانداران را برچیده کند. هر کنش جاهلانه یک واکنش جاهلانه تر به دنبال خواهد داشت. فردا جاهلان کوروش دوست در برابر جاهلان تقی نقی دوست بیدادها خواهند کرد. و من از ان روز هم می ترسم. ولی فقیهان عظام زمینه برای رسیدن به ان روز فراهم آورده اند. هر بلائی که بر سرشان بیاید تقصیر از خودشان است.

  2. حسین گفت:

    آرش عزیز
    اینا هر کاری هم بکنن باز هم خودشان بزودی رفتنی هستند .
    هرچند آرزوهای نسلی را هم نابود کنند …
    هر چیزی بهایی دارد .

  3. الیا گفت:

    اینها میلیونها نفر را به زیر کشیدند و آثار سمشان را هر لحظه بر پیکرمان حس می کنیم، مجسمه سوزی و مجسمه دزدی و مجسمه… که کاری ندارد؛ هرچند که نماد قدرت ملتی باشند!

  4. آرش حجازی گفت:

    لرزه‌ای که امروز بر تن ما می‌افتد، فردا بر دودمان آن‌ها سایه خواهد افکند. اما چه سود؟ آن‌ها که ریشه‌‌ای در خاک ندارند. از ماست که بر ماست.
    آقای حجازی نامه را ارسال کرده‌ام.

  5. امید فردا گفت:

    سالها پیش در کنار جنگل سبز پیر برنا سخنی شگفت انگیز گفت انگاه که مجسمه های ارش کمانگیر را در نزدیکی زادگاهش بردارند به مدت کوتاهی ارش کمانگیر راستین خواهد امد با اسبی سفید و تیر و کمانی برنگ ارغوانی و جامه رنگین در هفت رنگ رنگین کمان او در ماه خورشید اواز سر میدهد و چله ای را رها خواهد کرد